Intervju med grundarna av Smakbox – Årets prenumerationsbox 2016!

smakbox grundareFotograf: Poppy Photography. Anna Dagälv och Per Ingman, grundarna av Smakbox som blev Årets prenumerationsbox 2016.

Smakbox vann två av kategorierna och utmärkelsen Årets bästa prenumerationsbox 2016. I den här intervjun delar vinnarduon med sig av sina bästa tips till andra som vill starta en prenumerationsbox och hur de gått tillväga för att få så nöjda prenumeranter.

Tävlingen bidrar till att öka fokuset på boxbranschen.

Grattis till vinsten! Hur känns det och hur kommer ni att fira?

Det känns fantastiskt härligt att få vinna och vi känner oss ärade och tacksamma till alla våra prenumeranter som röstat på Smakbox – TACK! Även ett stort tack vill vi rikta till Hittabox som instiftat tävlingen. Det bidrar till att öka fokuset på boxbranschen. Vi ska fira med teamet i början av februari med någon typ av smakupplevelse och bubblor såklart!

Det finns så många fina smaker och produkter som man som kund aldrig ser i det jätteutbud som finns i butikerna.

Hur kom Smakbox till?

Vi har bägge jobbat inom dagligvarubranschen och sett kraften med provsmakning. Det finns också så många fina smaker och produkter som man som kund aldrig ser i det jätteutbud som finns i butikerna. Vi har också på varsitt håll haft drömmen om att starta ett eget företag. När vi bägge var föräldralediga från jobb kollade Per av en affärsidé med Anna och hon gillade den. Det var grunden till Smakbox. Efter det har det ändats och slipats en hel del utifrån ursprungsidén för att komma fram till Smakbox som det är idag.

smakbox aretsbox 5
Fotograf: Poppy Photography.

Vi tror på att ”maxa” upplevelsen när boxen öppnas.

Ni har lyckas mycket bra med ert boxkoncept, ”unboxing experience” och att bygga community. Vad är det som har gjort att ni lyckats så bra?

Vi tror på att ”maxa” upplevelsen när boxen öppnas. Det gör vi med en extra stor låda och många produkter i boxen. Eftersom Smakbox kommer varannan månad kan vi fylla den med extra mycket varor (jämfört med månadsboxar). Dessutom har kunden ofta väntat och längtat lite efter boxen eftersom de inte kommer så ofta. Vad som ligger i boxen är förstås A och O. Priset ”Bästa Innehåll” visar att våra kunder är nöjda med produkterna i boxen. Bra produkter skapar också engagemang vilket syns i vårt community, framför allt på Instagram. Vi har också våra fantastiska matinspiratörer att tacka, utvalda matbloggare, som tar emot Smakbox och sprider ordet.

Vårt mål är att den senaste boxen alltid måste upplevas som ”den bästa”.

Vad är mest utmanande med att driva en prenumerationsbox?

Glossybox sa på ett föredrag att ”Vi är aldrig bättre än vår senaste box”. Det stämmer verkligen och vi jobbar hårt för att hela tiden fylla Smakbox med spännande och relevanta produkter. Vårt mål är att den senaste boxen alltid måste upplevas som ”den bästa”. Själva driften som att hitta bra produkter, kommunicera med alla parter, förbereda packning och hantera saker som inte går som det ska är betydligt mer krävande än vad vi trodde från början, vi jobbar verkligen stenhårt varje dag.

Vi ser positivt på fler aktörer som gör att fler kunder upptäcker boxar.

Hur tror ni ”boxmarknaden” ser ut om två år i Sverige?

Boxmarknaden har ökat kraftigt bara under det år som vi varit igång. Vi tror på ytterligare tillväxttakt för denna typ av tjänst och fler aktörer, både inom breda men även mer nischade boxar. Vi ser positivt på detta då fler aktörer gör att fler kunder upptäcker boxar.

smakbox aretsbox 4
Fotograf: Poppy Photography.

Har ni planer på utlandslansering?

Just nu har vi fullt fokus på Sverige, att få Smakbox att växa och bygga vidare på konceptet. Utlandslansering talade vi om i början, men när vi nu sett hur pass krävande det är att etablera en box från grunden, så känns det som att vi kommer fokusera på Smakbox och Sverige ett tag framöver.

Det allra viktigaste är att ha ett genomtänkt kunderbjudande för din boxidé.

Vilka är era 3 bästa tips till nya boxentreprenörer som vill lyckas?

Det allra viktigaste är att ha ett genomtänkt kunderbjudande för din boxidé. Vad ska finnas i boxen och vilket värde ger du dina kunder? Tala med vänner, leverantörer, samarbetspartners och pejla av intresset. Precis som att starta vilket företag som helst kräver det också 100% fokus och en hel del hårt jobb, både för att komma igång och för att hela tiden utveckla konceptet. Sista tipset är att vara två (eller flera?), det gör ju resan både lättare och roligare!

Grattis Smakbox än en gång och stort lycka till kommande år. Är du nyfiken på en Smakbox-prenumeration? Smakbox har en egen sida här på Hittabox och förstås sin egen hemsida.

Följ:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *