Smakbox blev Årets box 2017 – här är intervjun med grundarna!

Smakbox årets box 2017 intervju vinnarna

Smakbox vann Årets box 2017. Det är andra gången tävlingen anordnas och trots att konkurrensen har ökat och fler kategorier har tillkommit vann Smakbox igen. Hur är detta möjligt och vad är det som gör att just deras boxkoncept vinner igen? Här är intervjun med grundarna av Smakbox; Anna Dagälv och Per Ingman. 

Grattis till att ni vunnit Årets box 2017. Ni vann för andra året i rad – vilken är hemligheten?

Först och främst, vi känner oss fantastiskt ärade och stolta över att få vinna denna fina utmärkelse två år i rad! Konkurrensen var tuffare i år, befintliga boxar blir bättre och nya tillkommer, att bli utsedd till den bästa är stort! Vi tror att hemligheten är det engagemang vi lägger ner i alla delar i vårt koncept, alltifrån innehållet i boxen, upplevelsen när den öppnas, dialogen med våra fantastiska kunder och ett effektivt team.

I matvärlden är det ju extra viktigt med recept och inspiration och där försöker vi ge våra kunder så mycket hjälp vi kan genom vår kundtidning som kommer i boxen. Vi har fantastiska samarbetsparters i de varumärken som väljer att medverka och att vinna bästa Innehåll är en utmärkelse både till oss på Smakbox och till dem!

Hur ser ni på att ha vunnit just i kategorierna Bästa innehåll och Bästa kundservice?

Vi är oerhört stolta över att ha vunnit Bästa Innehåll och dessutom två år i rad. Just innehållet är ju grunden i en prenumerationsbox, det som gör att kunden väljer att prenumerera och dessutom fortsätta få box efter box. Att få så många kundröster som intygar att de är nöjda och dessutom vinna juryns gunst är en fantastiskt bekräftelse på att vi lyckats här.

Att vi blev nominerade och vann i kategorin Bästa Kundservice är stort och viktigt för oss, då det är ett område som vi lägger mycket fokus på. För oss har det från start varit självklart att vara väldigt personliga med våra kunder och bemöta dem på allra bästa sätt i flera kanaler. Att få detta pris blir både en bekräftelse och en skön klapp på axeln till våra medarbetare som varje dag pratar med våra kunder, både via mejl, telefon, Instagram och Facebook.

Hur har ni lyckats behålla en bra kundtjänst trots att ni fått många nya prenumeranter?

Att ha en kundtjänst i världsklass och ta kundrelationen på allvar är en grundsten i Smakbox och en nyckel till nöjda kunder i alla företag, tror vi. Vi har fantastiska personer vi vårt team som varje dag gör allt för att svara våra kunder på allra bästa sätt. Från start var det vi grundare som svarade på alla mejl och vårdade relationerna och samma höga nivå har vi lyckats bibehålla även när vi vuxit. Denna vinst är en välförtjänt uppmuntran att vi gör ett bra jobb – det är vi så tacksamma för!

 

Vad har hänt under det senaste året? Några delmål ni är extra nöja med?

Om år 2016 var året då vi lanserade Smakbox var 2017 året då vi verkligen etablerade oss. Smakbox är nu den största boxen inom mat och vi har vuxit både i antal boxar och även blivit ett lite större team. En milstolpe för oss var under hösten, när vi kunde lansera ytterligare en box, Smakbox Balans. Med en större kundkrets är det också självklart att en och samma box inte fullt ut passar alla och det kändes naturligt att skapa en variant som har fokus på vegetariskt och mindre tillsatt socker, för de som tilltalas av den kosthållningen.

Vi har en fantastiskt fin ökning i sociala medier och kom nyligen över 15.000 följare på Instagram. Den relation vi har till våra kunder och följare där är vi jättestolta över och vårdar väl.

Vad har ni för planer under 2018?

Under 2018 tror vi att ännu fler kunder hittar till Smakbox. Vi har märkt att Smakbox är en otroligt uppskattad present så utöver att prenumerera tror vi att många kommer köpa Smakbox i present. Eftersom Smakbox är stor, en av de bokstavligen största boxarna att prenumerera på, och tung att bära hem från utlämningsstället kommer vi under året titta på möjligheten att erbjuda hemleverans till de kunder som bor i områden där hemleverans är möjligt, något som ökar över Sverige.

I övrigt jobbar vi stenhårt med att hålla samma höga nivå som vi hållit hittills och fortsätta förtjäna våra kunders positiva upplevelse och beröm, framför allt genom att hitta nya, spännande produkter till både Smakbox och Smakbox Balans.

 

Vilka anser ni är de fem viktigaste sakerna att ha koll på när man ska skapa en prenumerationsbox?

Grunden är förstås innehållet – det är viktigt att det som kommer i boxen ger kunden en wow-ig och positiv upplevelse, både i stunden när boxen öppnas och när innehållet används.

Skulle något vara fel under någon del av kundens resa är det viktigt att kundservicen är bra, finns nära till hands och kan hjälpa kunden på bästa sätt.

På “baksidan” är det viktigt med ett välfungerande maskineri där planering, packning, utskick m.m. fungerar smidigt.

Engagemang i alla led, både i kundens upplevelse och bakomliggande processer skapar framgång.

Att skapa ett community där det är enkelt att kommunicera åt båda håll tycker vi också är viktigt. Instagram och nyhetsmejl är ju två jättebra verktyg här. Att kunder gillar boxen och dessutom tipsar varandra att prenumerera är ju det bästa betyg man kan få!

Hur tror ni att ”prenumerationsboxbranschen” kommer att utvecklas i Sverige och i världen?

Vi tror att “box-marknaden” och prenumerationer i stort kommer fortsätta öka. Att prenumerera på något är oerhört bekvämt och här tror vi också på att kunden kommer ställa högre krav på bekvämlighet, exempelvis hemleverans i den mån det går. På boxmarknaden tror vi på ökad tillväxt och än fler aktörer inom olika kategorier, både inom breda men även nischade boxar.

Tack för att ni ville dela med er av era erfarenheter!

Blev du nyfiken på Smakbox? Här kan du läsa mer!

Följ:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *